19 marca, 2024

Idom.net.pl

Informacje o budownictwie, architekturze i ogrodzie

Jak przygotować mieszkanie do pracy zdalnej? Work-life balance

Z powodu pandemii Home Office stał się nagle jednym z głównych tematów na ustach Polaków. Części osób tak spodobał się ten sposób pracy zdalnej, że postanowiła pracować tak częściej. W jaki sposób mogą ułatwić sobie pracę, aby była lżejsza i przyjemniejsza? Co ma do tego idea work-life balance i jakie psychologiczne skutki ze sobą niesie?

Work-life balance

Idea zrównoważonego poświęcania się w pracy zawodową i w życiu rodzinnym nie dotyczy tylko przestrzeni niematerialnej, jaką jest czas i relacje ludzkie (np. odbieranie telefonu po godzinach). Bez problemu wspomniane hasło możemy przenieść na bardziej namacalny grunt.

Jeśli mamy wystarczające warunki mieszkaniowe (powierzchnia, środki itp.) rozdzielmy strefy pracy i życia rodzinnego. Ideałem jest, gdybyśmy mieli własny pokoik do pracy. Niestety najczęściej nie możemy sobie pozwolić na taki luksus.

Dzielenie przestrzeni

Jeśli nie możemy wydzielić konkretnego pokoju, spróbujmy wybrać choć małą przestrzeń – zamiast siedzieć z laptopem na kolanach na skraju łóżka, wybierzmy kąt salonu z biurkiem. Postarajmy się, aby ta przestrzeń nie była zagracona niepotrzebnymi rzeczami. Niech nawet mimo chaosu (rodzice kilku dzieci zrozumieją) to jedno miejsce się wyróżnia.

Dlaczego jest to takie istotne? Jeśli praca i życie rodzinne nie jest w odpowiednim stopniu rozdzielone, któraś z tych sfer ucierpi – być może nawet obie. Nie wypoczniemy dobrze po wykonaniu zadań zawodowych oraz nie poświęcimy czasu partnerowi oraz dzieciom, albo będziemy ciągle się rozpraszać podczas ważnych zleceń. Nie przesadzajmy jednak z dzieleniem stref. Czasem warto usiąść na wersalce z kubkiem gorącej czekolady…

Siedzenie a zmęczenie

Na naszą kondycję psychiczną w pracy ma także wpływ postawa ciała, jaką przyjmujemy. Niech nie będzie nam żal kilkudziesięciu złotych na podkładkę chłodzącą podwyższającą umiejscowienie laptopa oraz na dodatkową klawiaturę. Nasza szyja jest o wiele cenniejsza, a obolały pracownik, nie jest wydajnym pracownikiem.

Podobnie kwestia ma się z wysokością biurka i regulowaną wysokością krzesła (szczególnie, jeśli potem ktoś inny z domowników korzysta z naszego miejsca). Na nasze samopoczucie (szczególnie w pochmurne dni) ma wpływ także światło. Niech jednocześnie nie razi nas po oczach i doświetla to, co jest położone na biurku.